Likdoorns, eksterogen of pitten, hoe noem jij die nare plekjes met opgehoopt eelt? Ze kunnen érg, érg naar zijn, veel pijn geven en zijn moeilijk zelf te verwijderen. Maar wat is het nu precies en hoe zou je het kunnen voorkomen? Dat is tenslotte nog altijd beter dan genezen toch?

Likdoorns, clavi in het Latijn, is een ophoping van eelt. Het vormt zich doordat er op een bepaalde plek op jouw voeten erg veel eelt ophoopt door druk of wrijving. Wij zien eelt vaak als plakken, een vlakke ophoping op de voorvoet of de hiel. Bij likdoorns is er zoveel druk op één bepaald punt op jouw voet dat er zich snel veel eelt gaat vormen. En door de vorm van die eeltcellen vormt er zich een conus-vorm, zo’n ronde piramide vorm. En door de druk vormt die zich dus naar binnen in plaats van naar buiten. En zoals je je dan misschien wel kunt voorstellen krijg je dan een pijnlijke puntje dat naar binnen drukt. En ja, dat doet pijn. Heel veel pijn. Vooral als er onder dat puntje een bot zit. Dan drukt die stomme likdoorn precies tegen dat botje aan en dat geeft een hele nare, intense pijn.
Gelukkig is daar een pedicure met een goede frais 😉

Wij snijden eerst het bovenste laagje van de likdoorn weg en fraizen hem dan helemaal voor je uit. Zo halen we het puntje van binnenuit weg en kun jij weer lekker lopen.

Maar wat kun je zelf nu doen om die nare pijn te voorkomen?
Het beste is natuurlijk de opbouw van een likdoorn voorkomen. Dit doe je door de druk weg te nemen die zorgt voor het vormen van de likdoorn. Hierbij zijn een aantal dingen die je kunt gebruiken. Bijvoorbeeld een siliconenring om je teen, WandelWol tussen de pijnlijke plek of een op maat gemaakte orthese (wil je weten wat dat is? Kijk dan dit filmpje). Daarnaast is het bijzonder belangrijk om jouw huid soepel te houden omdat dit de vorming van keihard eelt voorkomt. Veel smeren dus!

procert-logo-zonder-tekst-wit-50
provoet